UPS AND DOWNS IN THE
RAMADAN WORKPLACE

B i
QATARI PRINCE LEAVES

DESTRUCTION IN HIS WAKE

THE MAGAILINE FOR NEWS,

NIGHTS OF CULTURE IN
ISLAMIC CAIRO’S BEITS

BUSINESS AND CULTURE

FAEL

How Egypt's most controversial
newsman came out on top

ISSUE 28 - WWW.CAIROMAGAZINE.COM + 20-26 OCTOBER 2005 * LE7



COMEBACK KID

AHMAD ABOUL-WAFA, MARWA AL-A'SAR AND ISSANDR EL AMRANI

Photos by Issandr El Amrani

When Ibrahim Eissa was a child, his

mother dreamed that he would sit behind the
desk of Mostafa Amin, the legendary journal-
ist who founded Akhbar Al Youm. His father,
an Arabic teacher, taught him to love language
by reading to him night after night. Eissa
published his first magazine, Al Hagiqa (The
Truth), when he was 11 years old. He had it
printed in an old-fashioned print shop in his
hometown of Menufiya and distributed it to
schools and newsstands himself. When he was
17, he landed a job at Rose Al Youssef, where
he rose quickly through the ranks and, after
graduating from Cairo University, became the
prestigious weekly magazine’s youngest-ever
editorial secretary.

From then on, his career in the state-owned
press could have been virtually guaranteed.
But Eissa chose a different path. Politically
engaged (but hesitant to commit to a single
ideology), he was faced with his
first moral dilemma in 1990,
only three years into his
career at Rose Al Y oussef.
During that period,
the magazine built its
reputation on writers
such as Eissa and
on its willingness to
tackle topics such as
politics, religion and
sex. In particular, it
was highly critical
of the Islamist
movement
a n d
provided a
platform
from

which leftist and nationalist writers could launch
diatribes against the Muslim Brotherhood and
the Gamaa Islamiya.

But the magazine, though politically engaged,
was still state-run. When Egypt joined the inter-
national coalition against Iraq’s 1990 invasion
of Kuwait, Rose Al Youssef toed the line and
supported the government’s decision. Eissa
did not, and within a year he resigned from
his position as one of the magazine’'s leading

political editors to
become its
literary

16 ISSUE 28 CAIRO MAGAZINE 20-26 OCTOBER 2005

editor. A few years later, private publisher
Essam Fahmi offered Eissa the opportunity to
edit a new weekly newspaper with a foreign
license. Eissa was Fahmi’s second choice;
Adel Hammouda, Eissa’s colleague at Rose Al
Youssef, had turned down the job, believing his
prospects would be better if he stayed.

Thus was born Al Destour, arguably the
most important publication to hit Egypt’s
newsstands since most of the press was na-
tionalized after the July 1952 Free Officers’
Coup. Al Destour was a novel product on the
media scene in several ways. It was ecumenical,
running opinion articles from writers across
the ideological spectrum, from Islamists to
Marxists. It also took an editorial line uniquely
critical of the regime, with a particular focus
on corruption among high-ranking officials,
democracy and governance, and a hard line
against normalization with Israel. But perhaps
the most unique thing about Al Destour was
that it delivered these ideas in a hitherto
unseen manner: through a mixture of formal
and colloquial Arabic that relied on humor,
sarcasm and insinuation to break longstanding
taboos. In 1995, when Al Destour was launched,
Eissa became the country’s youngest and most
controversial editor-in-chief.

Al Destour was the first publication to
openly criticize the parachuting of army
generals into top jobs across the country. It
was also virulently opposed to the Toshka land

reclamation project, a pet presidential ini-

tiative and apoplectic about Egypt’s col-
laboration with Israel, particularly
when Benyamin Netanyahu was
in power. The newspaper also
had its critics, of course, and

not only among the powers-
that-be. Al Destour blurred
the distinction between
opinion and reporting, at
times engaging in attacks
of little substance against
the prominent figures it
loved to pillory. But its
willingness to cross red
lines—which got the
paper’s distribution
delayed at the censor

How Lbrahim Eissa, the
béte noire of Egyptian
journalism, went from
journalistic pariah to
the editor of Egypt's
best-selling weekly

numerous times—encouraged other newspa-
pers to take a bolder line or, in what became
a common phrase in newsrooms, to destourize
their articles.

But what got Al Destour closed down, in
the end, was a letter it published. The letter,
allegedly by the Gamaa Islamiya, was a death
threat against three prominent Christian busi-
nessmen—Naguib Sawiris, Rami Lakah and
Raouf Ghabbour. The publication of the letter
angered many readers, who felt that Al Destour
was inciting sectarian strife. But, according to
Eissa, what shut the paper down was a direct
appeal by Sawiris to President Hosni Mubarak,
who subsequently had the newspaper closed by
executive order.

That was in February 1998. For the next
seven years, Eissa was persona non grata in the
press. He tried—nine times—to start another
newspaper, through both party and foreign
licenses. Every attempt was shut down, includ-
ing an effort to start a cultural magazine. Even
when he wrote under a pseudonym (which still
appeared under his picture) in a newspaper
licensed by the tiny People’s Democratic Party,
the party was frozen before the paper’s second
issue came out. Eissa had become a journalistic
leper; no paper would publish his work.

Gradually, the ban relaxed somewhat. Eissa
was still allowed to write about the arts and lit-

erature, but editors were skittish about allowing
him to write on politics. When the Dream satel-
lite channel was launched, he was recruited to
host its current affairs show, Aala Al Qahwa
(At the Café). Although the program was very
popular, it too caused a stir and the channel
was pressured to drop Eissa from its roster of
presenters. It was also during this period that
Eissa began to write novels, but his not-too-
subtly-titled debut, Magqgtal Al Rajul Al Kabir
(The Assassination of the Big Man), was banned
and confiscated by state security. He resorted to
peddling the book to individual bookshops and
newsstands himself. In any case, the book and
subsequent novels were not well received by
critics, and Eissa remains more appreciated for
his opinionate journalism than his literature.

In late 2004, Ghad Party leader Ayman
Nour approached Eissa with a proposal. Nour,
who had just formed his party, was about to
launch its eponymous mouthpiece. A former
journalist, he wanted to stage a coup and
hire the country’s most controversial editor
to guarantee that Al Ghad's message would
have wide appeal. At the same time, publisher
Essam Fahmi still wanted to restart Al Destour
with Eissa at the top, which he thought was
possible in light of the political opening the
country was witnessing. Offered both jobs,
Eissa chose Al Ghad—much to the alarm
of the security and political establishment,
which saw the Nour-Eissa combo as poten-
tially explosive. According to this narrative,
the security services made their move and
had one of Al Ghad’s vice-presidents, Mostafa
Moussa (who currently heads Al Ghad’s
breakaway faction), fire Eissa while Nour was
in jail earlier this year. Eissa fell back on his
second choice. “They allowed Al Destour to be
published to keep me away [from Al Ghad],”
he says.

Since then, Al Destour has come back with
a vengeance. It remains as iconoclastic as
the original—perhaps even more so. With
its distinctive layout, numerous cartoons
and illustrations, engaged colloquial tone
and abrasive humor, the new Al Destour
has been welcomed by the public. It is
already the best-selling weekly newspaper
in Egypt. Its articles attack the government
with whimsy and irony (in contrast to the
foaming-at-the-mouth earnestness of official
opposition newspapers in the mold of Al
Ghad or Al Arabi). When Eissa came over to
Al Destour, he also took over Essam Fahmi’s
other publication, the popular weekly Sawt
Al Umma, after its previous editor-in-chief,
Eissa’s old colleague Adel Hammouda, left
to start another weekly, Al Fagr. Since then,
he has been running both newspapers and
making regular appearances on the satellite
television show Min Awul Sadr (From the
First Line), during which he gives passionate
monologues on current affairs. He is also
busily preparing for an old ambition: turning
Al Destour into a daily, which he hopes to do
by the end of the year. Cairo slipped into this
hectic schedule and met with the 40-year-old
to discuss his comeback and the challenges
ahead. ™

Cairo: The old Al Destour was banned in 1995
after great success, and here you come with
a new Al Destour. What are the differences
between the versions of 1995 and 2005?

Eissa: It's a 10-year difference. The old Al
Destour was always subject to a censor, since it
had no Egyptian license, while the new one faces
no censorship. However, we face pressure after
we publish, in the form of numerous, aggressive
threats from security bodies. Yet it’s our choice
not to be subject to threats. Most importantly,
the reader of the twenty-first century Al Destour
is more childish! The 2005 Al Destour reader
has to have pretty wide horizons of knowledge,
enough to know what’s going on around the
world the minute an incident takes place. This
reader’s demands couldn’t be met if we adopted
the strategy of the 1995 Al Destour. We now use
sarcastic language, mixing colloquial structures
with formal Arabic. This really relates to the
twenty-first century reader. Sarcasm has become
an element in people’s speech and the way they
express their views about what’s going on around
them. In 1995, my readership was made up of
young people, between 20 and 30 years old. Now
I'm hoping to reach the 17-year-old reader. It’s
true that Al Destouris an opposition paper, yet it’s
meant to be joyful. The sense of humor comes out
all over its pages. Also, cartoons are integral parts
of the paper’s editorial policy. Al Destouris simply
trying to create a thought climate similar to that
in which the youth live. Young people always use
special language to voice their difference. In 1995,
we had only one colleague who knew how to
navigate the web, and we used to say “Wow!” and
look at him like he was a space alien.

Cairo: You once told a web magazine that all
papers published after Al Destour are unwork-
able imitations. Don’t you think you’re being
unfair to some journalistic experiments that
have appeared lately?

Eissa: I believe that any imitator is a loser.
Many papers appeared after Al Destour and
imitated its design and writing style. They
didn’t try to keep up in terms of ideas. It was
like photocopying it, not taking up its mission.
We need to differentiate between a good paper
and a journalistic experiment. There are many
good papers now, but we can’t consider any
of them real journalistic experiments in the
sense of causing controversy in the community
by presenting something new and becoming a
model that other papers follow.

Cairo: What was the real reason behind the
suspension of Al Destour in 1998?

Eissa: I believe there were 120 reasons, 119
of which we know nothing about. We were told
that the suspension was a result of the state-
ment attributed to an Islamic group that we pub-
lished exclusively in a feature. That statement
threatened some Christian businessmen. Adel
Hammouda, who was deputy editor-in-chief of
Rose Al Youssef at the time, published the same
statement a few days later, and that was why he
was punished and transferred to another paper.
Interestingly, there was a feature published
in the same edition that exposed the bribery
scandal in police academy admissions. That

ISSUE 28 CAIRO MAGAZINE 20-26 OCTOBER 2005



alone could have led to the suspension of the
paper, aside from the statement we published,
yet nobody commented on it. Nevertheless, I
believe the paper was suspended because we
never eulogized Mubarak and because we urged
other papers to do the same. We released 116
editions in the first era, none of which con-
tained Mubarak’s photo on the first page. Nor
did we congratulate him on any occasion. We
criticized him between the lines.

The new Al Destour is very bold when at-
tacking the president and his regime. Also, if
we look at the writers and journalists of the
old Al Destour, we find that they belonged to
different political trends: Communist, Muslim
Brotherhood, Nasserist and others, represent-
ing a sort of national coalition. We discovered
that we shared a common belief in the impor-
tance of the integrity of the regime, and we
were all determined to confront corruption
and tyranny. That was clear in the report of
the press-monitoring unit [on press coverage
during the presidential election campaign]| of
the Cairo Institute for Human Rights Studies. It
showed that Al Destour was the most powerful
anti-Mubarak paper. The old Al Destour in-
creased the boldness of other papers, many of
which eventually followed in its steps.

Cairo: How did you earn your living after the
suspension of the first volume of Al Destour
in 19987

Eissa: Of course, I had financial problems.
However, at the time I was heading the 1995
Al Destour, 1 always ate at gahwas. So my life
requirements were not that much. I had no
luxuries to miss after losing Al Destour. Even
now, my biggest indulgence in life is to lie on
the coach at home and watch Showtime. And I
have always said that a real crisis may happen
if T can’t come up with the Showtime subscrip-
tion fee! That’s why I could adapt to the finan-
cial problems I faced. It is true I was depressed
and frustrated at that time, yet two great things
happened to me. The first was when I traveled
to the United States. I was invited by the Center
for Arab Studies at Georgetown University.
I extended my stay there and visited all my
friends who lived in the United States. During
that period, Iwrote the novel Imentioned before,
Magqtal Al Rajul Al Kabir (The Assassination of
the Big Man). I lectured at Berkeley University.
And I met the woman who is now my wife.

Cairo: You said that you are a self-made
liberal. Does this have something to do with
your holding the editorial position of Al Ghad
newspaper?

Eissa: Until recently, I wasn’t allowed to head
any paper. Ayman Nour was forming his new
Ghad Party. He was planning to make use of Al
Ghad newspaper and me as the media power,
while he would be the political power. He
offered me the job and I accepted it. Due to the
external pressure on the Mubarak government,
especially from America, the Ghad Party was
approved. On the other hand, Al Destour won a
final verdict from the Supreme Administrative
Court, and was to be published again in April
2001. Yet the verdict was never put into effect.

A Ibrahim Eissa
is back behind the
boss' desk at Al
Destour after an
involuntary seven-
year hiatus.

m ISSUE 28 CAIRO MAGAZINE 20-26 OCTOBER 2005

The security bodies had concerns regarding the
issue.IfTheaded Al Ghadwith Ayman Nour as the
head of the party, that would form a combined
political and popular weight. So they allowed Al
Destour to be published to keep me away from
the Ghad Party. Ironically, the two decisions
were issued the same day. In December 2004, I
had the two letters of assignment as editor-in-
chief of both Al Destour and Al Ghad. However,
I chose Al Ghad. 1 thought the Ghad Party prom-
ising and ambitious. Ayman Nour was quite en-
thusiastic and I got to know most of the leaders
of the party (the ones who resigned later), and
most of them are very respectable people. Also,
I know how Egyptians think. People may have
thought that I would go back to Al Destour out
of nostalgia. I was very eager to produce a daily
newspaper, and I felt I had enough experience
with weekly papers. Then came the Ayman Nour
trial and the conflicts inside the party and the
party vice president’s decision—in coordination
with the security bodies—to lay me off.

Cairo: What was Ayman Nour’s reaction at
that point?

Eissa: Ayman Nour has his own political calcu-
lations. Later on he asked me to head the paper
once again. Yet I realized that his party is not the
great and powerful party I thought it to be. All the
leaders whom I respect, like Mona Makram Ebeid
and Mohammed Mansour Hassan, resigned. I
found out that Ayman Nour couldn’t lead the
party in a politically mature manner. He’s got
the spirit of a demagogue rather than a person
who thinks logically and wants to do something
influential. I maintained my friendship with him,
but decided to get back to Al Destour.

Cairo: But how do you manage your time
between the two weekly papers and your TV
shows?

Eissa: I dedicate most of Wednesday,
Thursday and Friday to Sawt Al Umma,

Saturday, Sunday and Monday to Al Destour
and Tuesday to presenting my TV shows. I also
depend on [executive editor-in-chief Wael] Al
Ibrashi and I follow up with him. Yet for me,
Al Destour is top priority. Starting in November
2005, Al Destour will turn into a daily newspa-
per. Al Destour doesn’t depend on the work of
individuals. There is an editor for each section,
and the spirit of teamwork prevails. Most of Al
Destour’s leaders are young people. I'm actually
the oldest member of the Al Destour family.

Cairo: How do you evaluate the current state
of the Egyptian press?

Eissa: The Egyptian press is gradually col-
lapsing. It’s like a person putting a barrel in
his mouth. It’s still confining itself within the
boundaries of what officials say. Due to the
lack of sources, it doesn’t depend on accurate
data or provide informative articles. So papers
turn into producers of official statements and
fake news. Many journalists have turned into
salespeople, just selling ads. Most opposition
party papers are like political newsletters.
There is a glimmer of hope; the appearance of
twilight doesn’t necessarily mean that sunset is
approaching! The only successful examples, in
my opinion, are foreign and English-language
papers published in Egypt. They rely on style,
logic and data and they know their readership
very well.

Cairo: What's your opinion of the people’s
reactions to the political changes Egypt is cur-
rently witnessing, which come mainly in the
form of demonstrations and protests against
the political leadership?

Eissa: The Egyptian people have been hiding
their true feelings toward the pharaoh for 7,000
years. There is a space of awareness that’s
opened lately. But I'm still not that optimistic.
What has been steadily ruined over the past 52
years can’t be fixed in a year or two.

BN ADVERTISE WITH i m——

CAIRO

for advertising contact

Michael Emad
1e.: 010 171 1408
memad@cairomagazine.com



